پیاده سازی نظام ساماندهی و آراستگی سازمان 5S |
|
|
|
فاز صفر - مقدمات • تشکیل جلسات اولیه برای معرفی پروژه به مدیر ارشد • تهیه گزارش فاز شناخت و انجام تحلیل شکاف Gap Analysis)) • تشکیل تور برای بازدید مدیر کل و کارکنان از سازمانهای موفق در پیاده سازی سیستم
فاز یک - آماده سازی • برگزاری سمینار و دوره های آموزشی در سطح کارکنان سازمان • تعیین دامنه پروژه شامل زمانبندی، صورت جلسات و نفر ساعت مورد نیاز • تعیین شاخص ها و معیارهای ارزیابی و تثبیت اهداف • تعریف مدارک و معیارهای پیشرفت کار • ارزیابی محیط کار • فراهم نمودن نقشه محدوده کار • تعیین چیدمان کلی محدوده های کاری • نامگذاری بخش ها • تقسیم بندی بخش های مختلف فضاهای کاری • عکس برداری جامع و کامل از قسمت های مختلف محیط کار (قبل از اجرا) • ارائه ساختار پیشنهادی اجرایی پروژه • تشکیل گروهها و تیم های کاری • انتخاب و تصویب ساختار اجرایی پروژه • تشکیل گروه ها و تیم های کاری • انتخاب و انتصاب اعضای گروه های کاری • برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی در سطح گروه های کاری برای شفاف سازی شرح وظایف و مسئولیت ها • تدوین آیین نامه ها، دستورالعمل ها و روش های اجرایی مربوط به هر یک از گروه های کاری • انجام تبلیغات و فعالیت های فرهنگی لازم در سازمان جهت فرهنگ سازی و فراهم شدن بستر مناسب برای اجرای پروژه • ارائه اهداف، خط مشی و اعلام رسمی مبنی بر شروع پروژه توسط مدیر ارشد • تعیین و تهیه اقلام مورد نیاز برای شروع پروژه فاز دو - استقرار و پیاده سازی نظام در سازمان • مرحله اول Seiri o انجام یک خانه تکانی گسترده o علامت گذاری و حذف اقلام غیرضروری o شناسایی و حذف علل ایجاد آلودگیها o تدوین دستورالعمل ها و مسئولیت های فردی • مرحله دوم Seiton o کدگذاری، برچسب گذاری و آدرس دهی اقلام، مستندات و مکانها o مشخص سازی o ایجاد تابلوهای علامت گذاری و آدرس دهی / مدیریت دیداری o تدوین دستورالعمل ها و مسئولیت های فردی • مرحله سوم Seiso o تهیه فهرستی از عملیات پاکیزه سازی دیداری o تهیه فهرستی از مکانهای فردی و مشترکی که می بایست پاکیزگی در آنها صورت پذیرد o پاکیزه سازی o تدوین دستورالعمل ها و مسئولیت های فردی • مرحله چهارم Seiketsu o بازنگری و فعالیت های طبقه بندی / دسته بندی o بازنگری و مستندسازی عملیات ساده سازی دسترسی o تهیه جدول مسئولیت ها o تدوین دستورالعمل ها و مسئولیت های فردی • مرحله پنجم Shitsuke o انجام ارزشیابی دیداری o ایجاد طرح توسعه o ایجاد مسئولیت فردی o تدوین دستورالعمها و مسئولیت های فردی
فاز سه – ممیزی واحدها و فعالیت ها • برنامه ریزی جهت انجام ممیزی های داخل سیستم • تهیه چک لیست های ممیزی • تهیه برنامه زمانبندی انجام ممیزی داخلی • برگذاری دوره آموزشی تکمیلی برای تربیت ممیزان داخلی سیستم • انجام ممیزی داخلی و تکمیل چک لیست ها • تهیه گزارش ممیزی • تجزیه و تحلیل نتایج ممیزی داخلی سیستم • اعلام موارد عدم انطباق به گروه ها و تعیین محدوده زمانی برای حل مشکلات • برطرف نمودن موارد عدم انطباق شناسایی شده و حذف علل ایجاد آنها تحت اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه • صحه گذاری بر رفع عدم انطباق ها • انجام ممیزی نهایی • برطرف نمودن موارد عدم انطباق شناسایی شده و حذف علل ایجاد آنها تحت اقدامات اصلاحی پیشگیرانه • صحه گذاری در رفع عدم انطباق ها • عکس برداری جامع از کلیه قسمت های محیط کار جهت انجام مقایسه با وضعیت اولیه (پس از اجرا) • صدور گواهینامه
فاز چهار - نگهداری و تداوم سیستم • تبیین اهداف / نظام نامه • ایجاد فرآیندهای عملیاتی استاندارد / برنامه ریزی ممیزی برای نگهداری سیستم • بازنگری و ارزیابی مداوم استقرار قدم های نظام ساماندهی در استان (تا یک سال پس از اجرا) • ایجاد شاخص هایی جهت تنبیه و تشویق بر مبنای نتایج انجام ممیزیهای دوره ای سیستم • ارائه گزارش نهایی به مدیر کل استان و اتمام پروژه
شایان ذکر است که تهیه تجهیزات و ملزومات دوره شامل زونکن، پوشه، قفسه و سایر موارد با اداره میزبان خواهد بود
|